Fillarantin liikuntatilinpäätös 2019

Tavakseni on tullut jo monena vuonna katsoa vuodenvaihteen jälkeen taaksepäin ja eritellä vuoden liikuntasaldoa ja muuta siihen liittynyttä. Fillari oli jo taas viime vuonnakin 2019 pääosassa, vaikken aivan vuoden 2018 ennätykseen päässytkään (14134 km). Kilometrejä kertyi nyt kuutisen sataa kilometriä vähemmän yhteensä 13505 km.

Entisen työnantajani Koulutuskuntayhtymä Tavastian kuntosalilla muutama päivä ennen vuoden vaihdetta.

Myös liikunnan kokonaismäärä on jonkin verran hiipunut edellisestä vuodesta. Liikuntakertojen määrä vuonna 2019 oli 740 kertaa (789 krt) ja liikuntatunnit 1217 tuntia (1335 h). Suluissa ovat vuoden 2018 lukemat. Pika-analyysin pohjalta tuohon on kaksi pääsyytä. Tein viime vuonna vain yhden pitkän ulkomaan pyöräreissun edellisen vuoden kahden viiden kuuden viikon reissun sijasta. Toinen syy on paljon aikaa vievän golfin peluun hiipuminen 19 kertaan (73 h). Parhaimillaan tai pahimmillaan pelasin golfia yli sata kierrosta vuodessa. Nyt tuon aukon on jo monena vuonna paikannut pyöräilyn kasvu.

1. HeiaHeia-yhteenveto vuodelta 2019

Kirjaan kunto- ja myös osan hyötyliikunnasta HeiaHeia-portaaliin. Olen tehnyt sitä jo 2010 loppuvuodesta lähtien. Liikuntamäärä on vakiintunut sinne 1200-1300 tunnin välille. Eläkevuosina 2013 lähtien pyöräily on vallannut selkeästi kuntoliikunnan päähuomion. Oheinen Heia-Heian yhteenvetotaulukko näyttää vuoden 2019 liikunnan kokonaismäärän (liikuntakerrat, -tunnit ja kilometrit) ja lajit.

HeiaHeian kokonaissaalis vuonna 2019 oli 1217 liikuntatuntia (1335 h) eli 3,3 tuntia/vrk ja 740 liikuntakertaa (789 krt) eli 2,0 liikuntakertaa/vrk. Suluissa ovat vuoden 2018 lukemat.

===========================================================

HeiaHeia-taulukko vuodesta 2011 alkaen, mistä pyöräily

  • Vuosi: Liikunta yhteensä, Kerrat / tunnit & Pyöräily, krt / h / km

===========================================================

  • Vuosi 2011: 793 kertaa /1075 tuntia, fillari 31 krt / 39 h / 1295 km
  • Vuosi 2012:1003 kertaa/1296 tuntia 70 krt / 133 h / 2386 km
  • Vuosi 2013: 823 kertaa /1356 tuntia 173 krt / 493 h / 9282 km
  • Vuosi 2014: 885 kertaa /1297 tuntia 189 krt / 505 h / 10653 km
  • Vuosi 2015: 909 kertaa / 1336 tuntia 214 krt / 576 h / 11650 km
  • Vuosi 2016: 834 kertaa / 1228 tuntia 241 krt / 560 h / 11360 km
  • Vuosi 2017: 803 kertaa / 1245 tuntia 276 krt / 635 h / 12510 km
  • Vuosi 2018: 789 kertaa / 1335 tuntia 253 krt / 705 h / 14134 km

============================================================

  • Vuosi 2019: 740 kertaa / 1217 tuntia, fillari 277 krt/ 713 h/ 13505 km

=============================================================

Vaikka liikunnan määrä on säilynyt vuosien mittaan suunnilleen samana, on sen intensiteetti hiipunut iän karttumisen myötä. Parhaiten sen huomaa, kun seuraa vuositasolla pyöräilyn keskivauhtia. Vielä vajaa viisi vuotta sitten maantiepyörän keskinopeus vuositasolla oli yli 24 kilometriä tunnissa, kun nyt seitsemänkymppisenä vuoden kilometrien keskinopeus on tippunut jo alle 22 kilometriin tunnissa. Lisäksi on huomattava, että ajan maantiepyörällä melkeinpä pelkästään yksin ja toki osa kilometreistä syntyy myös vuorilla.

2. Pyöräily vuonna 2019

Vuonna 2019 fillari kulki yhteensä 13505 kilometriä, kun sitä edellisenä vuonna sain pyöräenkkani 14134 km. Nyt on seitsemäs eläkevuosi menossa ja fillari on liikkunut sinä aikana reilu 83000 km. Siitä olen jopa ylpeä, että auton käyttö on supistunut viime vuosina reilusti alle puoleen noista fillarikilometreistä. Ajokkeina vuonna 2019 olivat: 1. maaliskuussa itselleni 70-vuotislahjaksi hankkima Canoyn Endurance maantiepyörä, mikä jolkutteli liki kuusituhatta kilometriä (5958 km). 2. Trek 720D-matkaratsuni keräsi 4316 kilometriä ja 3. Hyöty-/talvipyöräni White Cliffsähkömaasturi samosi 3231 kilometriä.

Tässä Kanjonini loppukesän lenkillä Armijärventie maisemissa.

Maantiepyöräily on kesäisin selkeä ykkösharrastus. Viime kesänä kertyi matkaa maantiepyörällä noin 6000 kilometriä. Motivaatiota lisäsi uusi kulkuneuvo, jonka ostin itselleni 70-vuotislahjaksi keväällä. Canoyn Endurance oli samalla ensimmäinen sähkövaihteilla varustettu pyöräni. Noin 7,9 kilo uutta elämäniloa!

Fillarantti ja Trek-ratsu ovat juuri saaneet päätökseen Filippiinien 2500 kilometrin kierroksen 1.12.2019 Manila.
Tässä kolmas käyttöpyöräni, jota käytän pääosin hyötyajoihin (kauppareissut, golfkentälle etc.) ja talvella nastarenkaille varustettuna.

Tässä vuoden 2019 fillari-erittely:

=================================================================
Maantiepyörä
81 kertaa, 279 tuntia, 5958 km, 73,6 km/kerta, 21,4 km/h

Reissupyörä 65 kertaa, 252 tuntia, 4316 km, 66,4 km/kerta, 17,1 km/h

Maasturi 131 kertaa, 182 tuntia, 3231 km, 24,7 km/kerta, 17,7 km/h

==================================================================

YHTEENSÄ 277 kertaa, 713 tuntia, 13505 km, 48,8 km/kerta, 18,9 km/h

==================================================================

Spinningpyörä 208 kertaa, 172 tuntia, n. 3900 km, 18,8 km/kerta, 22,7 km/h

==================================================================

Spinningpyörää käytän lähes joka aamu ”kropan ja mielen herättelyyn”. Samalla yleensä luen aamulehden tankoon kiinnitetyn telineen päällä kirkasvalolampun valossa. Toki joskus tulee tehtyä muutenkin spinningharjoituksia lähinnä palauttavana lenkkien jälkeen.

Trainerina minulla on BKOOL, mutta sitä en käyttänyt viime vuonna ollenkaan. Sen sijaan aika paljon tuli ajettua ajettua talvella ulkona maasturilla.

Concept C2-soutulaite on mainio koko kropan vahvistaja. Takavuosina sitä tuli käytettyä hyvinkin runsaasti ja myös tavoitteellisesti. Viime vuosina soutu on jäänyt valitettavan vähille. Viime vuonna taisi jäädä nollille. Pitääpä ryhdistäytyä tuossa mielessä. Sen sijaan kuntosalilla on tullut käytyä jonkin verran.

[

Alakerrassani on Fillarantin oma Paincave, missä ovat vierekkäin BKOOL-traineri, Consept-soutuergo ja Bodybike-spinningpyörä

Koulutuskuntayhtymä Tavastian mainiossa kuntosalissa on aina silloin tällöin on tullut käytyä lähinnä rospuuttoaikoina. Tahtoo olla vain kovin kausipainotteista (vuonna 2019 vain 24 kertaa / 31 tuntia). Aloitus menee myöhään syksylle ja heti kun fillarikelit alkavat keväällä, sali jää.

Salilla…tosin kuva taitaa olla vuodelta 2018.

                                                                           

3. Reissupyöräily on eläkeukon ykkösharrastus

Reissupyöräilystä on muodostunut eläkevuosieni suola. Vuoden 2019 pääreissu oli Filippiinit loppuvuodesta (20.10.-2.12.2019), milloin kiersin pääsaaren Luzonin ja sen viereisen Mindoro-saaren Trek-matkaratsullani. Matkaa kertyi yhteensä 2500 kilometriä noin viiden reissuviikon aikana. Muita ulkomaan reissuja olivat huhti-toukokuun vaihteessa perinteinen Mallorcan maantiekauden avaus uudella Kanjonilla. Toinen Kanjonin maantiereissu oli reilun 600 kilometrin mittainen SF-Tour Pietarsaaresta Helsinkiin. Lisäksi tein kaksi lyhyempää reissupyörämatkaa Trek-ratsullani. Hyvinkään kaimani Tori-Antin kanssa käytiin tutkimassa etelänaapuria Viroa 660 kilometrin verran elokuussa ja syyskuussa osana Budapestin hammasremonttia otin pyörän mukaan ja poljin Budapestistä Splitiin reilun 1100 kilometrin matkan.

=================================================================
Fillarantin eläkevuosien pidemmät pyöräreissut (yli 4 viikkoa):

=================================================================

 

Allaolevasta blogilinkistä löytyy aika kattava kokoelma pyöräreissujani 1970-luvulta lähtien. Vanhat reissut on koottu blogimuotoon vanhoista sen aikaisista ruutuvihoista ja alkuperäisistä diakuvista. Laskin kootessani tuon ”reissukarusellin”, että blogattua pyörämatkaa on kertynyt tähän mennessä liki 40000 km kilometriä. Fillarilla ajon yhteiskilometrini ovat laskujeni mukaan noin kolme kertaa maapallon ympäri.

https://fillarantti2.wordpress.com/2018/11/28/fillarantin-reissukaruselli-yhteenvetoplajays/

4. Golf on pahasti hiipunut viime vuosina

Golfin peluu on eläkevuosina koko ajan vähentynyt kiinnostuksen hiipumisen ja pyöräilyn lisääntymisen kustannuksella. Viime vuonna golfissa tuli ”säälittävä” pohjalukema. Vain 19 kierrosta ja 73 tuntia oli vuoden 2019 golfsaldo. Ennen fillariin vihkiytymistä pelasin sentään noin 100-120 kierrosta kaudessa. Vähäinen pelaaminen näkyy myös tasoituksen jatkuvana nousuna ja pelin epätasaisuutena. Kauden lopussa tasoitus oli noussut jo 22,0 :een, kun se parhaina vuosina oli 13:sta pinnassa.

Kotikentällä Tawast Golfissa. Pelikavereina Minna ja Mikael Strömberg 24.8.2018.

========================================================  
Näin fillari on nakertanut golfin peluulta aikaa ja innostusta:

========================================================

  • Vuosi 2012: golf 100 kierrosta / fillari 2386 km
  • Vuosi 2013: golf 79 kierrosta / fillari 9282 km
  • Vuosi 2014: golf 67 kierrosta / fillari 10539 km
  • Vuosi 2015: golf 40 kierrosta / fillari 11650 km
  • Vuosi 2016; golf 32 kierrosta / fillari 11360 km 
  • Vuosi 2017: golf 38 kierrosta / fillari 12510 km
  • Vuosi 2018: Golf 27 kierrosta / fillari 14134 km

========================================================

Vuosi 2019: Golf 19 kierrosta/ fillari 13505 km

5. Suunnistus ja Jukolan viesti on tullut lajivalikoimaan

Jukolan viesti 2018 Hollolassa oli hieno kokemus ensikertalaiselle. Jukolan viesti – kerran elämässä.

Uusi liikuntakokemus vuonna 2018 oli osallistuminen Jukolan viestiin kesäkuussa. Aloitin maanmittariopintoni 50 vuotta vuotta sitten. Kurssitoverini Pekka Vilska kokosi ”seitsemän veljestä” M68-kurssiltamme ja ilmoitti joukkueen Hollolan Jukolan viestiin. Aika hurjalta tuntui, kun viime suunnistamisesta taisi olla liki sama aika eikä tuo juoksukaan ole harrastuksiini kuulunut. Hämeenlinnan Tarmon suunnistuskoulu antoi alkeet keväällä ja muutaman kerran torstairasti-kokemuksella Jukolanviestin 5. osuus tuli hoidettua kunnialla. Matkat Jukolaan ja takaisin tottakai fillarilla!

Tässä ollaan Jukolan viestin maisemissa Kangasalalla. Vasemmalta Fillarantti, Vilskan Pekka ja Raittisen Hannu.

Vuonna 2019 Jukolan viesti otettiin uusiksi maanmittariporukalla, nyt paikkana oli Kangasala. Itselleni lankesi pienen painostuksen kautta ankkuriosuus, mikä noviisilta onnistui yllättävänkin hyvin. Ja taas tottakai kisan jälkeen fillarilla takaisin… Tuota suunnistusta on tullut harrastettua satunnaisesti lähinnä torstairastien merkeissä nyt kahden kauden ajan. Vuonna 2019 suunnistuskertoja oli 12 krt / 12 tuntia / 83 km. Kiva ja vaikea laji!

Vuodelle 2020 en ole vielä suunnitellut uutta pyöräreissua. Tässä Trek-matkaratsuni Mindoron saarella Filippiineillä 2019.

6. Tavoite & toteuma-vertailu vuonna 2019 & vuosi 2020

=========================================================================
Vuodelle 201
9 laitoin seuraavat volyymitavoitteet: & Tavoite 2020

=========================================================================

  • Liikunta HeiaHeia 1250 tuntia.     Toteuma 1217 tuntia &1200 tuntia
  • Ulkona ajoa 500 tuntia / 10 000 km Toteuma 713 tuntia/13505 km & 500 h/10000 km
  • Sisällä spinning 200 kertaa.           Toteuma 208 kertaa & 200 kertaa
  • Golf 40 kierrosta.                             Toteuma   19 kierrosta & 25 kertaa
  • Kävely 750 km.                                Toteuma 851 km & 750 km
  • Paino 31.12.2019 alle 95 kg.        Toteuma 96,5 kg & alle 95 kg

=========================================================================

Aika hyvin nuo tavoitteet toteutuivat golfia ja massaani lukuunottamatta. Fillari meni selkeästi yli, mutta golf jäi tosi vähille. Tosin kuntokävely sentään paikkasi golfkentällä liikkumista.

Petriina-tytär ja Miska ja Marius toissa vuoden isänpäivänä grandia onnittelemassa

Panen tähän loppuun lyhyen Fillaranttivideon, jonka pyöräilyn harrastaja ja innokas Mallorcan kävijä Heikki Saarinen on työstänyt reissukokemuksistani.

Videolinkki: https://m.youtube.com/watch?v=IQ1X8ae2SSo

Seuraavaa fillariseikkailua odotellessa…


Hyvää liikuntavuotta 2020 jokaiselle! Liike on lääke.

Toivoo Fillarantti