Hammasrempan jälkeen fillarilla Kroatian Splitiin. Osa 3: pikkuhiljaa perillä…🚴😄

Parta ajamatta ja hikinen olo…aurinko polttaa ja, kärsimystä ja mäki ei ikinä tunnu loppuvan.

Maanantaiaamuna julkaisin reissun toisen postauksen, missä kerroin Kroatiaan saapumisesta ja aina tuonne reissun korkeimmalle kohdalle ( +835 m ) Udbinaan. Luulin että pahin on jo takana, kun eilen kipusin tuonne ylös. Mutta tänään oli taas aika kova päivä, vaikka laskua oli enemmän kuin nousua. Mutta matkalla oli yksi aika tiukka ehkä jyrkin nousu 560 metristä noin 810 metriin. Liikennemerkki varoitti aluksi 8% ja myöhemmin jopa 11% jyrkkyydestä. No kaikki mäet poljin ylös, mutta pyöräni ”hitausmittarini” näytti noissa jyrkissä kohdissa yleensä 5,5-6 km/h, joten aikaa ja hikeä kului.

Aika jyrkkiä ovat nuo nousut täällä….tässä on alamäkipaikka, missä jarrut olivat kovilla. Aiemmin oli vastaava ylämäki!

 

 

Matkalla Splitiin: Maanantai 16.9.2019 Udbina – Knin, 90 km # 1010 km

 

Knin-kaupungissa olen kovan päivän jälkeen… Taitaa tuo vanhuus pikkuhiljaa iskeä. Tulin tänne noin viiden pinnassa, Motellini Tri lovca on tuossa kahdensadan metrin päässä, näin jo kyltin, mutten jaksanut sinne asti, vaan pysähdyin lähibaariin oluselle ennen majoittumista. Sen verran kiinnostuin tuosta motellin nimestä, että katsoin sen Google-kääntäjästä. Itse päättelin, että kolme rakastajaa tms., mutta tylsä kääntäjä muutti sen kolmeksi metsästäjäksi. No mitähän nuo oikein metsästävät…

 

 

Kylmä ja raikas Ozujsko -olut on suosikkini täällä. Kaupassa maksaa puolilitraa noin 7-8 (noin euro) kunia ja ravintolassa 12-15 kunia.

 

Kun lähdin aamulla Udbinan kämpästäni noin kymmenen pinnassa alas, oli vielä viileää 16-17 astetta. Usva näkyi vuoren rinteen alla hienosti.

Udbinasta poislähtiessä oli hieno lasketella alas tasankoalueelle pari sataa metriä alaspäin. Myöhemmin päivällä totuus tuli kuitenkin esiin.
Nyt olen jo tasangon korkeudella ja matka kohti noita edessä näkyviä vuoria kohti käy.

Varasin aamulla majapaikan Knin kaupungista, minne lähtöpaikastani on matkaa noin 90 kilometriä. Matkalla on kuitenkin aikamoisia nousuosuuksia vaikka pääosa reitistä on laskua. Etukäteen näytti paljon helpommalta kuin todellisuudessa oli. Tuossa alempana on reittikartta. Noin reilun kolmenkympin jälkeen näyttää, että olisin ajanut tieltä tai oikaissut. Tosiasia on, että Ridewithgps oli hypännyt pois päältä juuri ennen jyrkintä nousuosuutta noin seitsemän kilometrin ajaksi (suora viiva). Huomasin sen vasta nousun päällä 810 metrin korkeudessa. Siitä johtuu myös tuo suora kaltevuusviiva profiilikuvassa.

Maanantai reitti. Tosin nauhoitus oli hypännyt pois 33 km jälkeen noin kymmenen kilsan ajaksi juuri tuossa kovimmassa nousussa

Nousu oli yllättävän tiukka tai sitten vaan olen tullut vaan liian vanhaksi ja läskiksi. Liki kymmenen kilometriä 8% liikennemerkki ja osin jopa 11%. Luulin jo eilen, että pahimmat nousut ovat ohi, mutta tänään yllätti taas pyörähousut jaloissa. No ylös päästiin, se on tärkein juttu.

Pääsinpä tämänkin vuoren päälle… Hienokuntoisia teitä täällä Kroatiassa.

Google-kääntäjän surullinen tarina perheen onnettomuudesta: Noruuden voimaelämä tapaa lapsia, hymyilee ja soittaa haalistuu, sydämet vaiennetaan, sydämet vaiennetaan, mitä elämä halusi jumalan tähden, jonka se antoi meille … ikuisesti rakastettu, ei koskaan unohdettu
Tuolla alhaalla on Knin kaupunki, missä on majapaikkani.

Mukava oli lasketella alas Knin kaupunkiin viiden kuuden pinnassa kuuman ja raskaan taipaleen jälkeen. Ei vaan jaksa netti vääntää täällä näitä kuvia. Kävin äsken alhaalla syömässä ja yritän nyt jatkaa blogi-hommaa. Mutta näyttää siltä, ettei kannata…

 

 

Matkalla Splitiin: Tiistai 17.9.2019 Knin – Kastel Sucurac , 91 km # 1091 km

 

Tämän reissun päämäärä on jo lähellä. Lento Suomeen lähtee perjantaina 20.9 ja tavoite on nyt jo liki saavutettu. Olen noin kymmenen kilsan päästä Splitistä. Tarkoituksella en halunnut varata majapaikkaa isosta kaupungista vaan sen läheltä. Täälllä Kastel Sucuracissa ollaan eikä voi valittaa..

Vajaan tunnin saapumisen jälkeen aurinko alkoi aikoi painua alas. Onneksi ehdin ensin parvekkeelta.

 

 

Aika hurja reissu seitsemänkymppiselle tänäänkin. Pari kunnon vuorenkinkaletta mahtui matkan varrelle tiistaina. Nyt oli varmasti reissun kuumin päivä. Lämpötilaa en tarkkaan tiedä, kun olin tuolla sisämaassa, fillarin mittari näytti yli neljänkympin lämpötilaa ja uskoisin että varjossa kolmekymppiä meni tänään rikki. Ajaminen oli aika puurtamista varsinkin, kun matkan varrelta en löytänyt ruokapaikkaa. Onneksi sentään oli muutamia kauppoja, mistä sai nestettä ja pari banaania evääksi.

Tässä on alkanut päivän ensimmäinen jyrkkä vuoren kinkama Knin kaupungista poislähtiessä

Heti aamupäivällä lähtiessäni Knin-kaupungista oli aika tiukka nousu reiluun 300 metriin. Vaikka ei menty korkealle, oli jyrkkiä paikkoja. Tie, jota ajoin oli pikkutie eikä liikenne ollut juurikaan häiriöksi. Täytyy ihmetellä Kroatian hyväkuntoista tieverkostoa. Pikkutietkin ovat hienossa kunnossa. Paljon parempia kuin reissun alkupuolella Unkarissa.

Ainut varjopaikka löytyi tämän muistomerkin suojasta, missä tuli istuskeltua ja mietittyä kumpaa reittiä lähden.

Tuossa sotamuistomerkillä pidin tauon ja huilasin aika pitkäänkin, koska se oli ainut varjopaikka kuumana iltapäivänä. Istuin ja mietin, miten ihmiset tuhlaavat voimavaroja ja ihmishenkiä sotimiseen. Tulkkasin jopa tuon tekstinkin Google-kääntäjällä, tosin en muista sitä enää. Jotenkin 1991 sotavankileirin kunniaksi se oli pystytetty isänmaan sotureille… Tuossa mietin samalla istuessani varjossa päivän reitinvalintaa. Komoot ehdotti minulle suorinta reittiä ja tässä risteyksessä oli valinnan paikka. Facebookissa huomasin ystäväni Jukka Siltalan kommentin, missä hän taas suositti toista. Olin aamulla laittanut Faceen karttaohjelmakuvan, missä oli molemmat reitit. Katsoin vielä tarkemmin Komoot-sovelluksesta, missä näkyy myös korkeuserot ja tein valinnan Jukan suosittamalla reitille. Reitti on noin viisi kilometriä pidempi, mutta korkeusmetrejä oli aikalailla vähemmän. Tuossahan tuo ajamani reittini näkyykin.

Keskiviikon reitti oli aika haastava jyrkkien nousujen ja kuumuuden takia.

Kartassa näkyy myös korkeusprofiili. Varsinkin tuo liki viidentoista kilometrin aika jyrkkä loppunousu iltapäivän helteessä otti voimille. Tuntui, että nousu ei lopu koskaan… Mutta kun pääsin kuin pääsinkin tuonne noin 400 metrin korkeuteen ja sieltä näkyi Adrianmeri ensimmäistä kertaa tällä reissulla. Vähän vastaava tunnelma kuin Rooman eläkepolkaisullani, jolloin olin kiivennyt monta päivää Roomasta lähdettyäni liki 2000 metriin Apenniinien vuoristossa ja sitten laskettelin 55 kilometriä alas Adrianmeren rantaan.

https://fillarantti.wordpress.com/2013/04/27/apenniinien-selatys/

Drnis on pieni mutta kaunis kaupunki vuorten syleilyssä.

Tällä kertaa mittasuhteet olivat paljon pienemmät kuin tuolloisella Roomasta lähteneellä eläkepolkaisullani. Nyt sain lasketella reilu kymmenen kilometriä 400 metristä merenpinnan tasolle, mutta hienolta se tuntui päivän kipuamisten jälkeen. Taisin tulla vartissa alas ja sain samalla hiukan kiinni aikataulua, koska olin ilmoittanut majapaikkaani saapumisajaksi iltakuuden. No puolisen tuntia myöhästyin siltikin. Onneksi nuo jarrut tuli pantua kuntoon Unkarissa, sillä nyt ne olivat koetuksella tuossa vauhdikkaassa serpentiini-laskussa.

Tässä Drnis on kuvattu serpentiininousun päällä.

Viimeinen noin 15 kilometrin nousurypistys kohosi noin 400 metrin korkeuteen. Komeata oli katsella sieltä alhaalla näkyvää Adrianmerta. Loppu olikin sitten leikintekoa. Nautittava laskettelu alas ja sitten tasaista pätkää vajaa kymmenen kilometriä majapaikkaan.

Tuolla alhaalla näkyy Adrianmeri ensimmäistä kertaa tällä reissulla. Kuva on otettu noin 400m metrin korkeudesta.

Joskus kuuden jälkeen hienon laskun jälkeen olin jo liki merenpinnan tasossa. Trogirin Lidl oli sopivasti matkan varrella ja kipaisin hakemassa sieltä kylmät iltaoluet. Majapaikkani Stella Apartment oli vajaan viiden kilometrin päässä ja samalla matkalla näin Splitin modernin lentoaseman. Majapaikka oli mukava ja parvekeelta oli näkyi Split.

Siellä näkyy Split… Päämääräni on jo melkein saavutettu. Huomenna tuonne…
Stella Apartment parvekkeen alla oli myös tämä kaunis pikkuvene Karla.
Nyt aurinko on jo laskenut ja vastaavasti valot Splitissä ovat syttyneet.

 

Reissu on jo lopputoreissaan…vielä yksi yö täällä Kastellassa ja sen jälkeen kaksi viimeistä Trogirissa. Pientä häppeningiä pitää keksiä noille viimeisille etelän leirin päiville…

 

 

Matkalla Splitiin: Keskiviikko 18.9.2019 Kastel Sucuroc , 49 km # 1140 km

 

 

Keskiviikkona oli reissu jo plakkarissa. Keskiviikko ja torstai olivat lähipaikkoihin tutustumista fillarin kanssa. Keskiviikkona ajelin puolen päivänä tienoilla Splitin vanhaan kaupunkiin verestämään muistoja 42 vuoden takaa. Jo edellisessä postauksessa kerroin asiasta. Olimme Rauli-ystäväni kanssa fillarireissulla Jugoslavia-Unkari-akselilla. Vapun tienoilla 1977 tulimme lautalla Korculan saarelta Splitiin.

https://fillarantti2.wordpress.com/2014/02/03/antin-ja-raulin-fillarireissu-jugoslaviaan-ja-unkariin-vuonna-1977/

 

 

Splitin reissun reitti näkyy tässä ja osin samaa reittiä Kastelan ohi Trogiriin.

 

 

 

Laitanpa tähän vain lopuksi kuvakertomuksen Splitin käynnistä nykyreissullani….

 

Split kuvattuna sataman toiselta puolen. Päämäärä on saavutettu!
Splitin kaupungin rantabulevardilla…
Kauniita rakennuksia ja istutuksia loppukesän keskellä.
Entisaikaan panostettiin rakennusten koristeluun. Hienoja ornamentteja.
Tässä persoonallinen suihkukaivo ruiskutti vettä satamaan johtavalla kävelykadulla.
Kukahan hän on..siis tarkoita tuota patsaan henkilöä?
Herroilla on asiaa toisilleen….

 

Splitistä ajelin tuttua tietä Kastellan kautta lentokentän ohi Trogiriin. Siellä minua odotti uusi majapaikka kahdeksi yöksi Apartment Mijo. Ajoin sinne joskus neljän viiden pinnassa iltapäivällä ja soitin majapaikan numeroon. Isäntä tuli paikalle kymmenen minuutin päästä ja laski sisään tilavaan Apartment-huoneistoon, mistä parvekkeelta on näköyhteys Trogirin vanhaan kaupunkiin. Aika tiukka nousu oli tänne ylös. Muutama sata metriä piti hypätä pyörälyäkin pois.

 

Tässä olen jo palannut Splitin reissulta Trogiriin uuteen majapaikkaani Apartment Mijoon. Parvekenäkymä Trogitin vanhaan kaupunkiin.

Sama paikka auringon laskettua. Kiva oli istua parvekkeelta ihan lämpimässä illassa.

Myöhemmin piipahdin Trogirin vanhassa kaupungissa noin kilometrin päässä ja hain sieltä pizzan ja viinipullon iltasyömiseksi. Pizzasta jäi vielä aamiaiseksikin.

 

 

Matkalla Splitiin: Torstai 19.9.2019 Trofir , 28 km # 1168 km

 

Torstai on toivoa täynnä. Aamulla kävelin alas kaupunkiin hakemaan lisää aamiaistarpeita. Aamulenkillä tuli vastaan tämäkin polku… tein pienen harharetken kaupasta poistullessa. Kaupan kulmilla oli lähisatama. Isompi satama on Trogirin vanhankaupungin puolella.

 

Torstaiaamuna astelin taas alas Trogirin keskustaan kilometrin matkan hakemaan aamiaistarpeita. Tein kunnon makkarapannun. Tosin piti pyytää alemmassa kerroksessa oleva talon emäntä opastamaan lieden käytössä, kun en saanut sitä päälle. No naiset osaa nuo jutut! Ja sainhan makkarat kuumennettua, pari jäi vielä viimeiseen aamuun. Ei muuta kuin taas rakkaan Trek-ratsuni päälle ja tutustumaan Trogirin saareen….

Tässä Trogirin saarikierroksen reitti ja profiili.

Saari-tutustuminen jäi vähän puolitiehen. Muutaman kerran yritin päästä saaren sisäosiin tuloksetta. Tie loppui tai muuttui kinttupoluksi. Ei muuta kuin takaisin rantatielle. Kerran kiipesin jopa noin sataan metriin pirun jyrkkää tietä, osa piti jopa taluttaa ja sitten tie kertakaikkiaan muuttui niin kamalaksi, ettei ollut mitään järkeä jatkaa. Päällystetie loppui ylös helikopterin laskeutumispaikalle, mistä sain otettua muutaman kuvan alas Slatineen. No tulihan muutama kilometri liikuttua tänäänkin ja kasvatettua ruokahalua.

Torstain saariajelulla pysähdyin juomatauolle Slatinen kirkolle. Pienen Slatinen kaupungin katutaidetta. Torcida Slatine taitaa olla paikkakunnan fiutisjoukkue. Yritin nousta useampaan kertaan saaren sisäosiin. Tie loppui tai muuttui kinttupoluksi. Kuva ylhäältä. Alhaalla näkyy Slatinen kaupunki. Kuva on otettu samasta paikasta noin 100 metrin korkeudesta kuin edellinenkin.

Saarikierrokselta palasin Trogiriin vanhaan kaupunkiin ja palkitsin itseni kunnon sapuskalla. Saarella kun ollaan piti tilata kalaruokaa…

Nyt jo takaisin Trogiriin saaren tutustumisreissulta. Kunnon kala-ateria tykötarpeineen viimeisteli päivän neljän viiden pinnassa.

Tässä vielä kuva Trogirin vanhan kaupungin rantabulevardilta majapaikkaani palatessa.

Nyt reissuni on liki finaalissa. Huomenna on lento noin seitsemän kilometrin päästä sijaitsevasta Splitin kentältä Helsinkiin puolen päivän aikaan. Ajattelin lähteä täältä majapaikastani ajamaan yhdeksän pinnassa. Kentällä pitää vielä panna ohjaustanko rungon suuntaan ja irrottaa polkimet sekä laskea ilmaa renkaista.

Viimeinen kuva parvekkeeltani Trogirin kaupunkiin. Ilta on jo tullut, kello on nyt noin 20 ja risat.

Taas on tullut yksi reissu Fillarantin kokoelmaan. Erilainen hammaslääkärikeikka. Panin hammaskalustoni uuteen uskoon 70-vuotis-synttärilahjana Ulla-vaimolleni ja päätin palkita myös itseni tällä pikkutripillä Budapestistä Splitiin. Koko reissuni kilometrit kasvoivat 1175 kilsaan, koska Budapestissä tein hammashoidon aikana myös lähireissuja. Kokonaissaldo tänä vuonna on nyt noin 10500 kilometriä eli reilu tupla autoni kilsoista, Oikea suhde eikö vaan…. Hieno oli taas nauttia ihanasta etelän syksyn lämmöstä 25-30 astetta! Uutta reissua pukkaa vielä loppuvuonna. Noin kuukauden päästä olen lähdössä fillarilla Filippiineille vähän pitemmälle noin viiden viikon reissulle. Mutta sen onkin uusi tarina. Pysykää kanavalla…

Mukava oli lähteä Splitin suuntaan ajamaan näiden upeiden naisten tekemän hammasremontin jälkeen. Compliment Dent rules!

Wau…!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s