Hammasrempan jälkeen fillarilla Kroatian Splitiä kohti 🚴 – Osa 1 Unkarissa

Lauantai 7. syyskuuta Dunaföldvárin kaupungissa. Ilta on jo tummunut ja ulkona sataa vettä. Onneksi ehdin majoittumaan kuivan sään aikana. Toki tänään satelikin aika laillakin ajaessa Budapestistä tänne. Varmaan noin 30-40 kilometriä reilusta satasesta ajelin sateessa, välillä pientä piperrystä, mutta välillä roihahti kunnolla. Pari kertaa hakeuduin jopa suojaan pahimmilta ryöpyiltä. Onneksi loppumatka oli kuivaa ja ajokamppeet ehti aika hyvin kuivua. Oikeita sadevehkeitä en ottanut mukaan ollenkaan. Parasta oli kuitenkin, ettei ollut kylmä ja kevyt tuulikin oli tänään suotuisa.

Aika jännä majapaikka sattuikin… Rozmaringos Udvarhaz on retroa ja kitciä etc.
Tontille oli haudattu myös esi-isiä. sen tarkemmin en saanut infoa heistä.

Huoneistoa esitellyt rouva kertoi ylpeänä, että osa tontista on peräti Rooman ajoilta.

Vielä satelee, kun pitäisi päästä syömään tuonne keskustaan. Asun aika jännässä huushollissa aivan keskustan tuntumassa. Varasin tämän Booking.comin kautta jo eilen illalla (27 euroa). Huonetta markkinoitiin neljälle hengelle ja onhan noita petipaikkoja sen verran. Aika retroa…sotalaiva Bismarckin pienoismalli, jonne viritin pyöräkenkäni kuivumaan. Vihreä retro-lankapuhelin, ikivanha vuodesohva ja pitkä kahden peräkkäin maattava sänky etc. Henkareita en löytänyt, mutta fillarivaatteet ripustin rokokoo-tuolien nojalle kuivumaan. Sissoo sano ranskalainen!

Mitäs tykkäätte? Aika tasapainoinen asetelma. Kunnon ruokaisa pizza ja pari puolen litran olutta aluksi. Ei ainakaan laihtumaan pääse…;)

No pääsihän sitä syömään. Vettä satoi edelleen aika reippaasti, mutta nappasin pienen naisten sateenvarjon mukaan huoneistosta vai vihkaa. Kello oli jo yli kahdeksan ja paikat alkoivat pikkukaupungissa sulkeutua. Kerkesin puoli yhdeksän pinnassa Duna-ravintolaan, mikä oli menossa kiinni jo yhdeksältä. Pizza Vesuvius, erinomainen, (vaikka missään nimessä en halunnut taas pizzaa, mutta kun ruokapaikat pikkukaupungissa sulkeutuivat) ja pari kaljaa samalla tilauksella ja kolmas kalja mukaan sekä vajaa puoli pizzaa pakettiin. Siinä oli lauantai-illan huumaa. Irwin lauloi aikoinaan ”Viideltä saunaan ja kuudelta putkaan, se on työmiehen lauantai”. No en sentään putkaan joutunut vaikka vielä yksi Sörösö löytyi kotimatkalla. Kiltisti piti majapaikkaan palata, koska minulla ei ollut avainta, vaan piti kolkuttaa oviportin kelloa.

 

Lauantai 7. Syyskuuta 2019. Budapest- Dunaföldvar, 106 km + (211 km Budapestissa hammasremontin aikana) # 317 km

Olin suunnitellut reittiä etukäteen: Ensin Budan puolelle Margit-sillan yli ja sitten Tonavan pyöräväylää kohti etelää. Tosin tuota herkkua ei pystynyt nauttimaan tuskin kymmentä kilometriäkään.
Viimeinen kuva Tonavasta ja Budapestista noin kahdenkympin jälkeen.

Budapest on sen verran iso kaupunki (vähän vajaa 2 miljoonaa asukasta), että sieltä pois lähteminen fillarilla ei ole ihan yksinkertainen asia. Olin hiukan jo valmistellut poistumista muutaman edellisen päivän fillarilenkin avulla. Yhdellä lenkillä panin osoitteeksi etelässä lähellä kuutostietä (jota olin suunnitellut myöhemmin ajavana etelään) sijaitsevan paikkakunnan. Garmin eli PikkuGee oli auto-&moottoripyörä-asetuksissa. Teki muuten aikamoisen lenkin jotakin kehätietä pitkin. Ei hyvä! Toisella lenkillä taas tulin pois Tonavan Budan puoleista pyörätietä ja silloin hoksasin, että tuota fillaritietä kannattaa aloittaa kohti etelää ja kuutostietä.

Stoppasin ajon ylämäessä, koska puhelin soi. Tyttäreni Petriina kyseli neuvoja QatarAirwaisn suhteen. Ovat lähdössä Malesiaan reissuun 20-vuotishääpäivänsä merkeissä.

Lauantaiaamuna suunnistin Margit-sillalle ja siitä yli Budan puolelle ja läksin seuraamaan tuota tuttua rantaa pitkin kulkevaa pyörätietä. Toki PikkuG ei ollut kovin kauan yhtä mieltä tuosta pyöräväylästä vaan johdatti kohti sisämaata aluksi 7-tietä pitkin ja ehkä noin vajaan kolmenkymmen kilometrin ajon jälkeen tie yhtyi 6-tiehen ja sitä ajoinkin sitten koko loppupäivän. Mutta aikaa tuo isosta kaupungista poistuminen vie. Reilu kaksikymmentä kilometriä ja liki kaksi tuntia ennenkuin pääsin Budapestin kaupungin ulkopuolelle.

Tässä ensimmäisen päivän reissuja. Tasaista mutta muutamia pikkukinkareita matkalla sentään.

Yksi asia mitä en Unkarissa ymmärrä ovat nuo liikennemerkit, jotka kieltävät pyörän, traktorin ja hevoskulkuneuvon tietyillä teillä. Olen ihmetellyt samaa asiaa jo vuonna 1977, kun fillarikaverini kanssa tulimme Jugoslavian jalkeen Unkariin fillareilla ja teimme silloin vielä Unkarin ympäriajon. https://fillarantti2.wordpress.com/2014/02/03/antin-ja-raulin-fillarireissu-jugoslaviaan-ja-unkariin-vuonna-1977/

Facebook-kaverini Tiina Nieminen oli googlettanut asiaa ja totesi, että niillä teillä, missä ei ole piennarta on tuo merkki käytössä. Ehkä niinkin, mutta jos ajattelemme vaikka valitsemaani kuutostietä, mihin sain suosituksen Gabor-tulkkiystävältäni. Tuossa alempana on karttakuva, missä näkyvät etelään menevät tiet. E73 moottoritie putoaa ensimmäisenä pois fillaristilta. Kuutostien rinnalla Tonavan itäpuolella menee 51-tie, missä Gaborin kertoman mukaan on kova rekkaliikenne.

Alkumatka 6-tiellä alkoi sateessa, mutta iltapäivällä oli jo kuivaa. Pahimmista saderyöpyistä pääsin suojaan.

6-tie on kaksikaistainen eikä siinä tosiaan ole kuin 15 cm päällystepiennar viivan toisella puolen, mutta tie on suhteellisen vähäliikenteisiä ja erittäin hyväkuntoinen Unkarin tieksi. Varmaan pääsosin kiireiset ihmiset ajavat tuota Eurooppa-moottoritietä. Tuota ylemmän kuvan merkkiä näkyi pääosalla kuutostietä. Tuolla alempana on lisäkilvellä- Kiveve celforgalom-varustettu sama liikennemerkki. Google-kääntäjä tulkitsi Sallittu määräpääliikenne, lienee läpiajoliikenne sallittu. Mutta tuo lisäkilpi oli vain joissakin taajamien lähellä. Käytännössä en siis olisi saanut ajaa kuutostietä pyörällä ja ajoin kuitenkin ilman ongelmia. Autoilijat eivät vilkuttaneet valoja eikä poliisisetiä osunut reitille. Välillä piti haukata, jotta fillari kulkee. Hyvää keittoa!

Hyvää ja ravitsevaa lihasoppaa ja leipää. Antoi puhtia ja samalla sai sopivasti nestettä fillaroinnin ohessa.
Tässä karttakuva Budapestista etelään. Siinä näkyy hyvin nuo kolme tietä, joita tarkastelin aiemmin tekstissä. Tuo Dunaföldvar oli ensimmäinen yöpymispaikkani.
Tässä tuo tekstissä mainitsemani kieltomerkki läpiajoliikenteen? sallivalta lisäkilvellä. Harmi vaan tuota lisäkilpeä on tavannut kuin pienellä osalla reittiä.

Ensimmäisen päivän määränpäähän saavuin vasta kuuden pinnassa. Ajo oli aika hidasta ja varsinkin Budapestista poisajo vei paljon aikaa. Matka sinällään sujui hienosti ”kiellettyä tietä” pitkin. Sateessa ajoin ehkä 20-30 kilometriä, mutta sateen loputtua ajovarusteet kuivuivat ja olosuhteet olivat kohdallaan. Tuuli oli hyvin heikko, mutta selän takana ja maasto oli tyypillistä Unkarin tasamaata.

 

 

Sunnuntai 8. syyskuuta 2019. Dunaföldvar – Pécs , 116 km / # 433 km

Sunnuntaina ilma parani selvästi eikä satanut ollenkaan ajopäivän aikana. Tosin illalla kun tulin Pecsiin ja olisi pitänyt lähteä syömään, alkoi vettä taas tulemaan kunnolla. Jäi iltasapuskat väliin. Onneksi olin sen verran kaukokatseinen, että olin jo Pecsiin saavuttuani varannut kylmät oluet keskustasta, kun ajoin muutaman kilometrin siitä ohi majapaikkaani. Tuli tarpeeseen ja antoi samalla energiaa!

Hiukan ennen Paksin kaupunkia Tonava tuli esiin ensimmäistä kertaa Budapestistä lähdön jälkeen.
Toinen päivä ”kiellettyä” kuutostietä pitkin toi loppuosaltaan jo kunnon kiipeämistä.

Ajoin taas koko sunnuntaipäivän pyöräilijöiltä ”kiellettyä” kuutostietä eilispäivän malliin. Osin oli lieventävä liikennemerkin lisäkilpi tukena, mutta pääosin ei. Muutaman kerran hyppäsin taajamaan johtavalle tielle kahvin ja ruuan merkeissä. Jossakin kohtaa autoilija antoi minulle valomerkin ilmeisesti varoittaakseen edessä olevasta poliisiautosta. Kilometrin päässä olikin poliisiauto tien varressa. Ajoin sitä kohti ja odotin, että sieltä hyppää virkavalta esiin. Mutta auto olikin tyhjänä, olisivatko poliisisedät menneet yhdessä pissalla vai mitä…;)

Suunilleen puolivälissä matkaa hiukan ennen Tolnaan kääntyvää tietä oli tämä komea kirkko.
Tässä hieman lähempää noita hienoja puuorigimenttejä. Paikalla oli bussillinen hollantilaisia ja kaveri luuli minun olevan Belgiasta, koska Trek-pyöräpaitani oli Belgian väreissä.
Trek-matkaratsuni nojailee tyytyväisenä kirkkoaukiolla samalla kun itse otan kuvia kirkosta.

Kolmisenkymmentä kilometriä ennen määränpäätäni Pécsin kaupungia, alkoi maasto kumpuilla. Bonyhadin kaupungissa hyppäsin vähäksi aikaa päätieltä pois ja kun muuta paikkaa löytänyt kuin konditorioliikkeen, söin siellä ison pizza-palan cociksen kera. Tästä reissusta on tullut varsinainen pizza-reissu! Muutaman kerran olen illalla hommannut pizzan senkin takia, että jättipitsasta jää sopivasti aamupala-ainekset.

Matka jatkui kohti Pécsin ja loppumatkalla maisema muuttui aika lailla. Alkoi tulla kumpuilua ja muutama ihan kuntoon kinkarekin reiluun kolmeensataan metriin.

Toinen kuutostiellä poisajo oli vielä viitisentoista kilometriä ennen Pécsin kaupunkia Pecsvaradissa. Menin paikalliseen pubiin kahville. Siellä oli telkkari auki ja näin formula-kisan loppukierrokset. Bottas yritti saada Lecerkin kiinni siinä kuitenkaan onnistumatta. Selvästä pubin puolenkymmentä miesasiakasta olivat Valtterin puolella. Koska Suomi jäi hopealle, en viitsinyt kertoa olevani Suomesta. Muuten varmaan olisin avautunut…

Pécsváradin kirkko vartioi paikkaa komeasti ja korkealta. Tästä ei ole matkaa Pecsiin kuin vajaa parikymppiä.
Pecsvaradiin poikkesin päätieltä ja ajoin kumpuilevana pikkutietä kymmenkunta kilometriä, kunnes se taas yhtyi 6-tiehen ennen Pécsia.

Loppumatkalla oli muutamia kunnon nousuja. Tie kumpuili ja jo hyvissä ajoin ennen Pecsvaradin kaupunkia. Kuutostie alkoi mutkitella pienten vuorien takia. Parhaimillaan piti kiivetä reiluun kolmeensataan metriin ja jyrkin kaltevuus oli jossakin vaiheessa noin 8%, Ihan hiki tuli loppumatkalla ja kilometrejä oli siinä vaiheessa takana jo noin sata. Pecvaradista ajoinkin hyvän matkan ihan pikkutietä, kunnes tie yhtyi 6-tiehen vielä ennen Pecsiin saapumista.

Pecsiin ajoin kuutostietä pitkin ja komea yliopistorakennus oli vastassa.

 

Pecsiin saavuin iltakuuden pinnassa. Tasamaaosuuden olin tänään ajanut noin 21 kilometrin keskinopeudella, mutta lopun noin 30 kilometrin nousut ja taajama-ajot söivät keskarin tuonne tavanomaiseen 18 kilometriin. Booking.com välityksellä olin varannut tilavan apartment-huoneiston Serendipity 2. Asunto sijaitsi pari kilometriä keskustan toisella puolella. Ajoin keskustan läpi pääkatua ja sunnuntain ollessa jo pitkällä, ajattelin ostaa iltakaljat varmuuden vuoksi. Olikin hyvä ennakointi, koska majoituttuani alkoi satamaan. Vettä tuli niin paljon, ettei ollut mitään järkeä lähteä ilman sateenvarjoa ulos. Iltasapuskan nautin nyt nestemäisessä muodossa tuosta syystä.

Tilava apartment-asuntoni Serendipity 2 oli saanut komeat pisteet 9,9 Booking.comin asiakasarvionnissa.
Yleensäkin Apartment-huoneistossa on mukavampi asua kuin persoonattomassa hotellissa. Lisäksi ovat edullista, tämäkin vain 23 euroa.
Eipä tullut köllöteltyä tuossa altaassa, vain suihkut pariin kertaan.

 

 

 

Vapaapäivä maanantai 9.9. 2019. Fillari lepäsi ja Fillarantti jalkautui noin 10 km.

 

Pidin hiukan ”ylimääräisen” vapaapäivän maanantaina. Olin alunperin suunnitellut, että ajan Budapestista Pecsiin kolmena päivänä, mutta se tulikin ajettua kahtena. Yleensä pidän pitkillä fillarireissuilla välipäivän vähintään kerran viikossa jossakin mielenkiintoisessa paikassa. Nyt matkani Splitiin on suhteellisen lyhyt reilu 800 kilometriä ja uskon aikatauluni sallivan vapaapäiviä enemmän kuin tavallisesti.

Aamupäivällä majoituin toiseen Apartment-huoneistoon, koska edellinen kiva asuntoni oli jo varattu. Siirsin tavarani vajaa kaksi kilometriä keskustan tuntumassa olevaan Klimo apartment-huoneistoon. Tämäkin asunto oli vasta remontoitu ja saanut huippupisteet Booking.comin arvioinneissa.

Piispan Linna oli aivan majapaikkani vieressä. Siitä lähti mukava kävely- ja pyörätie alas vanhaan kaupunkiin.
Tänään fillari sai levätä koko päivän ja otin itse jalat alleni. Päivän mittaan tuli käveltyä kymmenisen kilometriä upeassa Pécsin vanhassa kaupungissa. Ilmakin parani aamun sateen jälkeen ja iltapäivällä oli ihan kunnon kesäkeli tallustella shortsit jalassa ja pikeepaita päällä. En lähde kertomaan asioita sen enempää vaan annan kuvien kertoa Pécsin kaupungin tunnelmia.
Upea St. Peter and St. Paulin Cathedral vartioi ylväästi Dome – aukiota
Näitä komeita kirkkoja Pécsin kaupungissa riittää…
Sisäkuva Peterin ja Paulin katedraalista,
Pécsin kaupungissa on oikea lemmenlukko-villitys. Näitä valtavia lukkokasoja näkyi monessa paikassa vanhassa kaupungissa.

Komea City Hall torneineen (ilmeisesti kaupungintalo) on aivan vanhankaupungin ytimessä.
Pasha Gazi Kassimin moskeija vasemmalla ja kuuluisa Nador Szállo-hotelli oikealla.
Kelpaa sitä jätskistä nauttia näin komeissa kehyksissä ja 25 asteen lämmössä.
Tämän ajattelijan nimeä en nyt muista, mutta vanhan kaupungin Király ut-kävelykadulla on hänen pysyvä paikkansa.
Pécsin oopperatalo Vasvary Haz on myös Kiraly-kadun varrella.
Tässä maanantain alkuillan katumaisemaa Kiraly utcan varrelta
Iso ryhmä ruotsalaisia Fadder-koululaisia oli lähtenyt Pecsiin. Saapa nähdä mikä meno on loppuillalla, kun snapsilasit kiersivät ryhmässä.
Entisaikaan rakennuksiin uhrattiin paljon aikaa ja rakennettiin taloihin hienoja ornamentteja.
Pécsin vapaapäivän vietin tässä kivassa Klimó Apartment-asunnossa Klimo György utcá 17.
Pienet yksityiskohdat lisäävät viihtyvyyttä ja tuovat iloa silmään.

P

Asunto oli ilmeisesti hiljan remontoitu. Tuo käsienpesupaikka oli aika minimalistinen.

Trek-matkaratsu sai nyt levätä koko päivän keittiöpöydän takana. Itse jaloittelin kymmenkunta kilometria vanhassa kaupungissa.

 

 

 

Tiistai 10. syyskuuta 2019. Pécs – Barcs , 86 km / # 519 km

Vapaapäivän jälkeen taas töihin! Aamulla suunnittelin ajavani jo Kroatian puolelle. Majapaikkaa en ollut varannut, koska niitä oli huonosti saatavilla rajan toisella puolella. Toki katselin muutaman mahdollisen, mutta ajatus oli lähteä hyvissä ajoin liikkeelle ja katsoa sitten paikan päällä majoituspaikkoja. Pääsin kuitenkin liikkeelle vasta yhdeksän jälkeen, vaikka heräsin jo ennen kuutta aamulla. Blogin teko vei aikaa yllättävän paljon.

Trek-ratsun jarrut olivat kovilla varsinkin viimeisen Bali- Jaavansaaren pitkän reissun aikana. Sen jälkeen niitä ei ole huollettukaan.

Loppujen lopuksi hylkäsin Kroatiaan menon tänään jarruepisodin takia. Trek-ratsuni hydrauliset levyjarrut ovat kaivanneet huoltoa jo pitkään. Kesällä Viron reissulla ravisutti etujarru kuitenkin ajon myötä osin asettuen. Nyt takajarru alkoi oireilla jo Budapestissa ja sunnuntaina alkoi kuulua kova metallin kirskunta takajarrusta. Ajelinkin loppumatkan aika jyrkätkin laskut etujarrun varassa, en kerta kaikkiaan kestänyt tuota kirskuvaa ääntä. Jarru sinällään toimi kyllä.

Tuo sininen mikä pilkottaa on toinen Decathlon-liikkeessä asennetuista jarrupaloista.

Sattumalta lähdettyäni Pecsistä tuttua kuutostietä sattui silmiin iso ostoskeskus tien vasemmalla puolella. Siellä oli iso Decathlon-liike, jonka pyörämainokset näkyivät tien toiselle puolelle. Ajattelin ettei ota tai anna, kun on ihan vieressä. Talutin pyöräni sisään ja kysyin apua. Heti järjestyi….infotiskillä kaveri soitti huoltoon ja neuvoi minua taluttamaan pyörän ison liikkeen perälle. Sieltä huoltomekaanikko asteli hienosti jo vastaan ja nosti pyöräni huoltotelineeseen. Hän purki takalevyjarrun ja näytti aivan loppuun kuluneita jarrupaloja. Ongelma vaan oli, ettei heillä ollut samanlaista sopivaa jarrupalaa. Hän halusi kuitenkin koittaa Deore-palaa, mikä taisi olla hiukan liian paksu. Hän sanoi että tuolla pystyy kyllä ajamaan turvallisesti, mutta se ei ole hyvä ratkaisu. Hän soitti keskustaan toiseen liikkeeseen ja antoi minulle osoitteen, minkä tallensin puhelimen karttaohjelmaan.

Kun en onnistunut saamaan kuvaa jarrujen korjauksesta, pannaan tähän väliin tiistaipäivän reitti.

Ajoin nelisen kilometriä takasin keskustaan Imperator Kerekparszalon-liikeeseen, missä alkoi palvelu samantien. Siellä oli kaksi kaverusta huoltohommissa. Toinen oli liki eläkeikäinen kunnon jermu, mikä hieman neuvoi toista kaveria näin ymmärsin. Jaloista katsoin heti, että tuo vanhempi kaveri on pyöräillyt paljon. Sen verran paljon shortsiasuisen mekaanikon jalat olivat saaneet osumaa etc. Toinen kolmikymppinen kaveri keskeytti oman työnsä ja nosti pyöräni oitis huoltotelineelle. Vajaassa puolessa tunnissa takajarrun hieman kiero jarrulevy oli oikaistu ja hydrauliöljyä poistamalla saatiin jarrupalojen väli sopivaksi. Täytyi kertakaikkiaan ihailla kummankin liikkeen mekaanikkojen palvelualttiutta ja nopeaa toimintaa. Ei vedottu kiireeseen tai järjestykseen, vaan homma lähti käyntiin heti ja valmista tuli! Eikä maksanut paljon. Edellisessä liikeessä laskutettiin vain jarrupalojen hinta 2490 ft ja jälkimmäisessä pelkästä työstä veloitettiin 2000 ft eli koko operaation hinnaksi tuli yhteensä noin 13 euroa. Harmi kun en saanut tähän kuvaa korjauksesta. Olin ottavinani yhden kuvan, mutten ilmeisesti ollut painanut nappia loppuun asti…

Aika taiteilua oli ajaa valkoista reunaviivaa pitkin, kun oikealla loppui päällyste ja vasemmalla oli raskaiden ajoneuvojen tekemät panteet ja tie oli rekkojen kansoittama ja kapea.

Pääsin Pecsistä ulos tuon yllättävän mutta onnistuneen pyöränkorjausepisodin jälkeen vasta yhdentoista pinnassa ja samalla hylkäsin ajatuksen ajaa tänään Kroatiaan. Booking.com tarjosi yhden ainoan majapaikan Barcsin rajakaupunkiin. Sinne siis… Tänään tuo kuutostie olikin yllättäen ilman noita aiemmin kertomiani hitaan liikenteen estäviä liikennemerkkejä. Tosin Pecsin kaupunkialueella poisajaessa kiellettiin hidasliikkeinen liikenne, vaikka sillä alueella oli pientareet. Heti kaupunkialueen jälkeen kieltomerkit loppuivat kokonaan, vaikka tie oli pirun huonokuntoinen ja kapea ilman pientareita sekä lisäksi tänään oli kova rajalle johtava rekka- ja bussiliikenne. Piti toisiaan ajaa kieli keskellä suuta, jotta pysyi tuossa edellisenkin kuvan osoittaman noin 15 sentin alueella. En todella edelleenkään ymmärrä tätä Unkarin liikennemerkki-logiikkaa. Tai ei siinä mitään logiikkaa taida ollakaan…

Nagypeterdissä poikkesin välillä kuutostieltä ruokapaikkaa hakemaan. Tässä on kylän koulu, mistä kuului kaunista laulua, mistä allaoleva videopätkä. Tuli ihan omat kouluajan mieleen.

Ohessa on lyhyt videopätkä tuosta edellä kertomani koulun ikkunan alta kuvattuna.

Tämän komean pastacarboneda-annoksen söin loppujen lopuksi samassa pikkukylässä mutta kuutostien vastakkaisella puolella.
Szigetvár on pieni kaupunki vajaa reilu parikymmentä kilometriä ennen rajakaupunki Barcsia. Kun ajoin sinne, näytti kuin kuuluisa Gaudi olisi vieraillut siellä-
Miklos-soturi 1500-luvulta poseeraa edellisen kuvan rakennuksen edustalla uhmakkaana.
Pieni Szigetvarin kaupunki oli yllättävän ilmeikäs paikka ja oli kiva poiketa sinne raskaasti liikennöidyltä kuutostieltä.
Tässä Szigetvarin kirkko kauniissa kesäisessä iltapäivässä.
Saavuttuani illalla Barcsiin ja majoituttuani, kävin kurkkaamassa raja-aseman muutaman kilometrin päässä majapaikastani.

Barcs on pieni Unkarin rajakaupunki. Kirkot ovat kuitenkin pienissäkin paikoissa kauniita ja hyvin hoidettuja.

Täällä sitä ollaan jo ja ”möllötetään” Barcsin majapaikassa viimeistä iltaa Unkarissa tällä reissulla. Hienosti on mennyt tähän asti. Kilometrejä on kertynyt mittariin 519 km, kun siihen lasketaan myös Budapestissa hammashoitoni aikana ajamat lenkkikilometrit. Huomenna aamulla lähden kohti Kroatiaa, minne on vain kolmisen kilometriä ja päämäärääni Splitiin luulen olevan matkaa noin 550-600 kilometriä. Ennusteet lupaavat lähipäiville optimaalista pyöräilyilmaa. Lämmintä on luvassa reilu 25 astetta, aurinkoa ja kevyt tuulikin on ennusteen ainakin huomiselle myötäinen. Voiko sitä fillari-ihminen parempaa toivoa!

Tämä kuva on jo Kroatian puolelta. Suurin ero päivän ajon jälkeen on se, että täällä tiet ja kadut ovat paljon paremmassa kunnossa kuin Unkarissa.

Nyt olen jo Kroatian Kutinassa päivän ajon jälkeen. Mutta olkoon tuo Kroatia oma tarinansa… Taidan julkaista tämän stoorin ja lähteä sen jälkeen katsomaan sapuskapaikkaa. Jatkoa seurannee… pysykää kanavalla!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s