Kevät tuli – uuden fillarin himo iski!

Kevät tuo tullessaan milloin maalarin tai muurarin… Itseäni alkoi taas himottaa uusi pyörä…onneksi ei sentään auto! Tehdäänpä nyt ensin inventaario nykyisistä hyötykulkuneuvoista.

 

150
Joka keväinen fillarikohde on Rengosta matkalla Viralaan tämä pikku joki… kuva on viime keväältä Fenix-kaunottaren kanssa.


Pientä pyöräinventaariota…

Maantiepyöriä on tällä erää kaksi belgialaista laatu-Ridleytä, joista toinen lähti nyt myyntiin. Reilu pari vuotta (27.12.2013 Cycle Center) sitten hankin ensimmäisen hiilikuituisen maantiefillarin Ridley Excalibur vm. 2013 (tai 2012) Sram Rival-osilla, joka on ollut liki käyttämättä vuoden verran. Trainerin päällä on tullut poljettua talvella. Panin sen nyt eilen myyntiin Fillaripörssiin. Vajaan kahdeksan kilon hiilikuituinen laatupyörä, mistä ei kannata kuitenkaan luopua kovin halvalla.

 

IMG_2437-0
Tässä nyt myynnissä oleva Ridley Excalibur- maantiekiiturini treffasi viime kevään Mallorcan leirillä Alcanadan golfkentän.
 
Viime keväänä (16.2.2015) jäi vähän kuin vahingossa käteeni upouusi Ridley Fenix C20 Ultegra-osilla, jolla ajelin viime kauden. Cycle Centerilla oli menossa nettihuutokauppa, mihin lähinnä mielenkiinnosta tein pohjatarjouksen. Yllätys yllätys… korotuksia ei tullutkaan, enkä enää iljennyt peruuttaa. Hyvä pyörä ja tekivät vielä minulle bikefittingin siihen ja sain noin tonnin halvemalla kuin myyntihinta oli puhumattakaan ohjehinnasta.

 

image
Fillarantti Ridley Fenix-kaunottaren kanssa RCT-porukan kanssa Nauvossa Turun saariston pitkän matkan reissulla viime heinäkuussa.


Maastopyörän uusin viime talvena (3.2.2015). Myin ikivanhan 1990-luvun alussa hankitun retromaasturini viime keväänä. Giant Cadex -klassikkomaasturi löysi Fillaritorin avustuksella uuden kodin muutamalla satasella Vaasasta. Tilalle olin jo sitä ennen hankkinut XXL:n tarjousvalíkoimasta 29-tuumaisen Merida Big Nine Viper XT 15 – ”herrasmiesmaasturin”, mikä toimii hyvin myös talvi- , kaupunki- ja terassipyöränä. Nastatkin hankin siihen viime talvena, mutta jäivät vielä asentamatta. Katsotaan mitä ensi talvi tuo tullessaan.

 

081
Merida-maasturini on ensimmäisellä pidemmällä reissulla Alajärvellä keväällä 2015.


Reissupyöränä on jo kolmella pitkällä reissulla ollut uskollinen Corratec-ratsuni, jonka olen hankkinut Chain & Reaction-nettikaupasta jo vuonna 2014 (28.3.2014). Corratec RT C Crossari 105 2013 / 59cm on toiminut hienosti jo Balkanin ja Turkin-reissulla (2014, http://www.fillarantti3.wordpress.com) ja  Espanjan & Marokon reissulla (2015, http://www.fillarantti4.wordpress.com) sekä nyt viimeksi tänä talvena Sri Lankan Ympäriajossa (2016, http://www.fillarantti5.wordpress.com).

 

20140731-214128-78088473.jpg
Corratec-ratsuni on tässä testireissulla viime kesänä Virossa ennen syksyn Espanjan & Marokon koetusta. Hienosti toimi…hyvä matkaratsu!

Kunnostamista ja uutta kotia odottaa vielä vanha reissupyöräni, minkä kautta innostuin uudelleen matkapyöräilystä. Insera XCross-laatuhybridilla
tein keväällä 2013 ensimmäisen pitkän reilun neljän tuhannen kilometrin ns. eläkepolkaisuni Roomasta Hämptoniin (2013, fillarantti.wordpress.com). Ellen sitten sähköistäisi tuota tunteikasta hybridipyörääni, pitääpä kysyä neuvoa Palomaan Antilta?

 

Antin Iphone 594
Insera Xcross-hybridini on vihdoin onnistunut ylittämään Apenniinit keväällä 2013 ja tässä ollaan Adrian meren rannalla. OLi upea hetki kovan kiipeämisen jälkeen.

Vaimolle hankin vähän käytettyyn Tunturin ”mummopyörään” sähköistyksen Antti Palomaan Rakettipyörästä. Vaimo sai sen joululahjaksi ja odottaa nyt kelien kuivumista. Itse kokeilin tuota sähköavusteista pyörää muutaman kauppareissun verran jo ennen joulua. Onpa näppärä asiointipyörä ja jospa saisin vaimonkin sillä liikkeelle. Voisi joskus tehdä vaikka yhteisiä lenkkejä, kun sähköavusteisella ajaa mukavasti liki 25 kilometrin tuntinopeutta ja mäet ja vastatuuli eivät juuri ole esteenä.

Rakettipyörä: http://www.rakettipyora.fi

  

Rakettipyörän sähköistämä vaimon ”mummopyörä” kokee uuden elämän.



On niitä pyöriä ollut ennenkin… Muutama esimerkki vuosien varrelta.



  
 

Peugeot oli valtamerkkini 1970-luvulla Riihimäellä asuessamme. Hyvinkäältä Saavalaisen pyöräliikkeestä ostin kaksi Pögöttiä ensin vihreän ja myöhemmin punaisen 10- ja 12- vaihteisen retkipyörän ja vaimolle valkoisen.
 

 
Porista kun on kotoisin, oppii pyöräilemään nuorena. Tässä pieni kuvagalleria muutamasta Fillarantin aiemmasta pyörästä. Nuo fillarimatkan alkoivat joskus 1970-luvulla Riihimäellä asuessamme. Panen pari pyöräretkiblogia tähän näytteeksi noista vanhoista reissuista. 

Kemijärveltä poljettiin Riihimäelle Ramin kanssa…
 

Vihreä Peugeot oli tositoimissa vuonna 1976 Kemijärvi – Riihimäki pyöräreissun sorateillä. Matkakaverina oli Raimo Kankkunen.
 
 

Blogi Kemijärvi – Riihimäki 1976: https://fillarantti2.wordpress.com/2014/05/26/antin-ja-ramin-pyorareissu-kemijarvelta-riihimaelle-28-6-10-7-1976/

Sitten seikkailtiin Raulin kanssa Jukari-projektin (Jugoslavia ja Unkari) merkeissä…



Blogi Jugoslavian ja Unkarin reissusta vuonna 1977:https://fillarantti2.wordpress.com/2014/02/03/antin-ja-raulin-fillarireissu-jugoslaviaan-ja-unkariin-vuonna-1977/


Raulin kanssa ajettiin myöhemmin myös Saksassa ja Tanskassa…

 

Punaisella Peugeotilla Tanskan ja Saksan maalla Rauli Nummenmaan kanssa. Pinna- ja vanneongelmia.
 

Blogi Tanskassa ja Saksassa 1983 Raulin kanssa: https://fillarantti2.wordpress.com/2014/03/03/antti-rauli-fillarilla-saksan-ja-tanskan-mailla/

Finn-Pyöräilykin tuli poljettua pari kertaa…

 

Punainen ”Pögötti” oli pari kertaa mukana myös Finn-Pyöräilyssä joskus 1980-luvulla. Huom. sen ajan kypärä- ja silmälasimalli.
 


Sitten mentiin Raulin kanssa Kyprokselle…

 

Kyproksen reissulla keväällä 1989 oli käytössä tämä nk. harjoituskilpapyörä. Pinnat tahtoivat paukkua.
 


Blogi Raulin kanssa Kyproksella keväällä 1989: https://fillarantti2.wordpress.com/2014/02/18/kypros-auringon-ja-ystavyyden-saari/


Corratec-ratsu on laukannut jo kolmella pitkällä matkalla… Saako se nyt kaverin?

 

Corratec-ratsu patsastelee auringonpaisteessa Sri Lankan Batticaloassa välipäivänä.
 


NEW…NEW…NEW…NEW…NEW…NEW…NEW…NEW…NEW…NEW…NEW…NEW…NEW…NEW…NEW…NEW…!!!



Uusi pyörä alkoi janottaa…      https://www.youtube.com/watch?v=HZ2ZtVHxv1M


Munnukan Antin (Parolan Pyörähuolto) kanssa olen viritellyt yhteistoimintaa jo kahden viime reissuni osalta. Kaima on ammattitaidollaan hoitanut Corratec-ratsuni matkakuntoon ja tehnyt tarvittavat jälkisäädöt reissunkin jälkeen. Yhteispeli on sujunut hienosti. Viime käynnillä Antti antoi vaivihkaan selattaviksi Trekin tämän vuoden pyörämallistokansion ja silmäni alkoivat kiilua kevyen ”luottokortti-matkapyörän” kohdalla. Trek 720 Disc -malli alkoi himottaa… Viikon verran se pyöri mielessä ja tuli tongittua netistä tietoja vähän väliä. Kaima-Antti säesti vielä sopivasti …58 cm runkokorkeutta on enää neljä jäljellä…ja nyt enää on vain kaksi.  Hermot petti ja lopetin jahkailun ja panin Antille viestin – Tilaukseen! Niin vain Fillarantti liittyi TREK-talliin!!! Ensi viikon alussa pyörän pitäisi tulla. Akuuttia tarvetta minulla ei sille ole, mutta nyt on jo hyviä ajatuksia sen suhteen. Uskon, että se löytää paikkansa fillarimatkailussani Corratec-ratsun rinnalla…
 Parolan Pyörähuolto: https://parolanpyorahuolto.fi  

 

 

 

”Luottokortti-matkapyörä” Trek 720 Disc… odottaa varustelua.
 
Tuollainen,  58 cm korkearunkoinen ja noin kymmenen kilon painoinen pyörä, pitäisi tulla Parolan Pyörähuoltoon  alkuviikosta  maahantuojalta. Nuo pienet etulaukut (muistaakseni 8 litraa) riittänevät viikonloppureissuille ja muille pikku pyrähdyksille. Jo monta vuotta on himottanut vaikkapa Tourin tai Vueltan reittien katselu paikan päältä tapahtuman aikana tai sen jälkeen. Jostakin lähihotellista voisi ponkaista vähillä varusteilla vuorille. Lisävarusteluja en ole vielä päättänyt, mutta aihioita on jo siihen suuntaan. Vajaan puolen kilon painoinen tavarateline odottaa jo valmiina, jos vaan se sopii mitoiltaan. Sen päälle kevyet kantamukset joko veden kestävä tavarapussi tai jo olemassa oleva kevyt tavaratelineen päälle asetettava noin 15 litraa vetävä laukku. Kevyet muoviset lokasuojat ovat myös harkinnassa samoin kuin kevyt runkolukko. Niin ja toki polkimetkin pitää hommata, varmaan kaksipuoliset SPD-polkimet olisivat retkikäytössä sopivimmat. Noista asennuksista kertyisi kilo puolitoista lisäpainoa.
 

Trek 720 D tositoimissa… tosin Fillarantti ei vielä ohjaimissa!
 
Trek-pyörä on suhteellisen kevyt alumiinirunkoinen ja hiilikuituhaarukalla varustettu. Jossakin testissä sen painoksi ilmoitettiin 9.94 kg / 56 cm. Valmistajan sivuilla on painona on 10,5 kg / 56 cm ilmeisesti mukaan kuuluvan etulaukkujärjestelmän kanssa. Osasarja on 11 v Shimano 105 11-32 ja keskiönä on saman valmistajan Compact-sarja 34-50. Hydrauliset jarrut tuovat lisää turvallisuutta, toki matkoilla on lisäriski niiden moitteettomasta toiminnasta. Pyörä on suunniteltu retkikäyttöön, joten siinä on tarvittavat kiinnityspisteet lokasuojille ja tavaratelineelle.

Lisätiedot
: http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/maantiepyörät/retkipyörät/720/720-disc/p/1432888-2016

 

Siinä hän on ! Fillarantin uusi Trek 720 Disc matkapyörä odottaa omistajaansa Parolan Pyörähuollossa.

Olin kuntosalilla perjantai-ilalla ja sain Munnukan Antilta Messenger-viestin. Uusi fillari oli jo tullut!

 

 

308
Corratec-ratsu sai uuden kilpailijan Trek-oriista…katsotaan miten käy?
Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Kevät tuli – uuden fillarin himo iski!

  1. porinjussi 21.3.2016 / 4.10

    Moi Antti. On sulla noita pyöriä joka lähtöön. Meikäläisellä 8-vaihteinen Nishiki kaupunki ajoon Porissa. T. Jussi

    • fillarantti 21.3.2016 / 5.32

      Selänteellä on autoja, Fillarantilla pyöriä! Missäs Jussi se armeijan pyörä on…?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s